logo
Οργανισμός Αστικών
Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης
Πρόγραμμα δωρεάν εξυπηρέτησης των ΑμεΑ

Ο Ο.Α.Σ.Θ., με ιδιαίτερη ευαισθησία στα Άτομα με Αναπηρίες (ΑμεΑ), προσφέρει, από 7-4-2005, το πρωτοποριακό πρόγραμμα της δωρεάν εξυπηρέτησης των ΑμεΑ με τέσσερα (4) ειδικά διασκευασμένα οχήματα (3 σε τακτικό προγραμματισμό, 1 εφεδρικό). Η πρωτοποριακή υπηρεσία αυτή διανύει ήδη τον όγδοο χρόνο καθημερινής λειτουργίας της, από 06:00’ έως 22:00’ και τα Σάββατα, τις Κυριακές και αργίες από 07:00’ έως 23:00’, με ιδιαίτερη ικανοποίηση από τα εξυπηρετούμενα ΑμεΑ, τις οικογένειές τους και την κοινωνία της πόλης μας. Κάθε μετακίνηση ΑμεΑ προγραμματίζεται από την προηγούμενη για την επόμενη ημέρα, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας του ΑμεΑ ή των οικείων του ή μέσω του προσωπικού Συλλόγων Παραπληγικών ή Ιδρυμάτων που φιλοξενούν ΑμεΑ, στις δύο τηλεφωνικές γραμμές 2310-933930 και 2310-952638 (ώρες επικοινωνίας 07:30’-21:30’), που διατίθενται αποκλειστικά για την εν λόγω χρήση. Στα πλαίσια του κοινωνικού αυτού έργου ο Ο.Α.Σ.Θ. παρέχει και προσυμφωνημένες ομαδικές μετακινήσεις ΑμεΑ για κοινωνικό σκοπό.

Βασική προτεραιότητα του Οργανισμού είναι, η μετακίνηση των ΑμεΑ να παρέχεται με τις βέλτιστες συνθήκες ευκολίας, άνεσης και ασφάλειας. Για το λόγο αυτό τα λεωφορεία είναι σύγχρονα, με ειδικό εξοπλισμό επιβίβασης και αποβίβασης, κλιματιζόμενα, με δυνατότητα παροχής εμφιαλωμένου δροσερού νερού τους θερινούς μήνες (εφόσον είναι τεχνικά δυνατό), ενώ υπάρχει και συνοδός,  που μεριμνά για την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση, αλλά και την εν γένει εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.

Έως σήμερα στο πρόγραμμα της δωρεάν εξυπηρέτησης έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και εξυπηρετούνται 382 ΑμεΑ ( εκ των οποίων άνω των 284 με αναπηρικό αμαξίδιο ή σοβαρά κινητικά προβλήματα που έχουν προτεραιότητα στο δικαίωμα μετακίνησης, 10 με ολική τύφλωση και 88 με κινητική ή άλλη αναπηρία πιο ελαφριάς μορφής).

Ο συνολικός αριθμός μετακινήσεων που πραγματοποιήθηκαν από την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας έως και το Δεκέμβριο 2012, είναι 82.485, εκ των οποίων 70.836 αφορούσαν άτομα με αναπηρικό αμαξίδιο ή βαριές κινητικές αναπηρίες και οι υπόλοιπες 11.649, άτομα με προβλήματα όρασης ή άλλες μορφές αναπηρίας.

Κάθε μήνα κατά μέσο όρο, πάνω από 1.000 ΑμεΑ εξυπηρετούνται, με σκοπό μετακίνησης την εργασία, την υγεία, τη μόρφωση και την ψυχαγωγία.

Το ποσοστό ικανοποίησης των αιτημάτων μετακίνησης με τηλεφωνικό ραντεβού κυμαίνεται στο 91,5% (στόχος η σταδιακή ικανοποίηση έως και του 100% των αιτημάτων εξυπηρέτησης), ενώ η αξιοπιστία υλοποίησης των προσυμφωνημένων ραντεβού φθάνει το 100% και με απόλυτη ακρίβεια.

Πέραν των προγραμματισμένων καθημερινά μετακινήσεων με την ως άνω ειδική υπηρεσία δωρεάν εξυπηρέτησης των ΑμεΑ, ο Ο.Α.Σ.Θ. ανταποκρινόμενος σε αιτήματα φορέων και συλλόγων ΑμεΑ και έπειτα από συνεργασία μαζί τους, προσφέρει δωρεάν εξυπηρέτηση για μαζικές μετακινήσεις ΑμεΑ, στις περιπτώσεις ομαδικών δράσεων ή προγραμματισμένων εκδηλώσεων τοπικού, εθνικού ή διεθνούς χαρακτήρα. Πιο συγκεκριμένα υλοποίησε μαζικές μετακινήσεις ΑμεΑ στις εξής περιπτώσεις:

• Ιούνιος 2008, στα πλαίσια διεξαγωγής διεθνούς συνεδρίου του Ευρωπαϊκού προγράμματος δια βίου μάθησης Grundvig για άτομα με κινητικό πρόβλημα ή νοητική υστέρηση σε συνεργασία με το Ειδικό Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης.
• Μάρτιος 2009 στα πλαίσια διεξαγωγής του 4ου Ανοιχτού Πρωταθλήματος Κολύμβησης ΑμεΑ σε συνεργασία με την Εθνική Αθλητική Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρίες.
• Μάιος 2009 στα πλαίσια διακρατικής συνάντησης στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος δια βίου μάθησης Grundvig για άτομα με αναπηρίες σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων, Κηδεμόνων & Φίλων Ατόμων με Αναπηρίες “Η Αμυμώνη”.
• Μάιος 2009 στα πλαίσια διεξαγωγής των Πανελληνίων Αγώνων Special Olympics σε συνεργασία με τoν μη κερδοσκοπικό Οργανισμό Special Olympics Hellas.
• Σεπτέμβριος 2009 στα πλαίσια της πολιτιστικής εκδήλωσης “Ελληνο-Σερβική Συνάντηση Καλλιτεχνών με ή χωρίς Αναπηρίες” που διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Ενδοκοινωνιακής Αποκατάστασης.
• Δεκέμβριος 2009 ομαδική εξυπηρέτηση μεγάλου αριθμού ΑμεΑ με 5 λεωφορεία, προς και από τις εγκαταστάσεις του ΚΑΠΠΑ 2000 στην Περαία Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια της κοινωνικής εκδήλωσης με επίκεντρο τη θεατρική παράσταση “Δεν υπάρχει κορυφή που δεν μπορεί να κατακτηθεί”.
• Μάρτιος 2010 στα πλαίσια διεξαγωγής του 5ου Ανοιχτού Πρωταθλήματος Κολύμβησης ΑμεΑ σε συνεργασία με την Εθνική Αθλητική Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρίες.
• Μάρτιος 2010 στα πλαίσια διεξαγωγής του συνεδρίου του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρίες σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρίες “ΕΣ ΑμεΑ”.
• Μάιος 2010 στα πλαίσια του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου Τυφλών 5Χ5 σε συνεργασία με την Εθνική Αθλητική Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρίες.
•Δεκέμβριος 2011 ομαδική μετακίνηση μεγάλου αριθμού ΑμεΑ, με 5 λεωφορεία, προς και από τις εγκαταστάσεις του ΚΑΠΠΑ 2000, στην Περαία Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια κοινωνικής εκδήλωσης με επίκεντρο τη θεατρική παράσταση “Επίγειος Παράδεισος”.
•Νοέμβριος 2012 ομαδική μετακίνηση μεγάλου αριθμού ΑμεΑ με 4 λεωφορεία, προς και από τις εγκαταστάσεις του ΚΑΠΠΑ 2000, στην Περαία Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια κοινωνικής εκδήλωσης με επίκεντρο τη θεατρική παράσταση “Ένας ουρανός μ’ αστέρια”.

Εκτός των ως άνω προαναφερομένων υπηρεσιών, ο Οργανισμός μεριμνά περαιτέρω για τα ΑμεΑ, προσφέροντας και τις εξής υπηρεσίες:
I. Ποσοστό 80% περίπου των λεωφορείων διαθέτει σύστημα πρόσβασης ΑμεΑ και σύστημα επιγονάτισης για τη διευκόλυνση της επιβίβασης τους αλλά και τη διευκόλυνση των λοιπών εμποδιζομένων ατόμων ( ηλικιωμένοι, έγκυες, κλπ.)
II. Εντός των λεωφορείων προβλέπονται 4 θέσεις για τα εμποδιζόμενα άτομα (ηλικιωμένοι, έγκυες, γονείς με μικρά παιδιά, κλπ.).
III. Στο Χάρτη Υποχρεώσεων προς τον Καταναλωτή υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις υποχρεώσεων εξυπηρέτησης των ΑμεΑ, ενώ προβλέπεται και η είσοδος στα λεωφορεία ατόμων με πρόβλημα όρασης που συνοδεύονται από σκύλο – συνοδό.
IV. Από το Σεπτέμβριο του 2007 λειτουργεί εντός όλων των λεωφορείων, δια του συστήματος της τηλεματικής, σύστημα οπτικής και ηχητικής αναγγελίας των στάσεων, που διευκολύνει ιδιαίτερα τα άτομα με προβλήματα ακοής και όρασης.
V. Ήδη έχει εγκατασταθεί από τον Ο.Α.Σ.Θ. το σύστημα της ηχητικής αναγγελίας των διερχόμενων λεωφορείων από έξυπνες τηλεματικές στάσεις, με χειρισμό από τα χειριστήρια που χρησιμοποιούν τα άτομα με πρόβλημα όρασης και για τους φωτεινούς σηματοδότες. Το σύστημα λειτουργεί πιλοτικά, στη στάση στη Σχολή Τυφλών και θα επεκτεθεί σε 19 νέες στάσεις, σε συνεργασία και σύμφωνα με τις υποδείξεις του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών  και το Ίδρυμα Προστασίας Τυφλών Βορείου Ελλάδος “Ο ΗΛΙΟΣ” – ΣΧΟΛΗ ΤΥΦΛΩΝ.